חיפוש

התנדבויות בקרב הציבור החרדי בישראל

התנדבויות בקרב הציבור החרדי בישראל

לאחרונה התפרסם מחקר המציג את שיעורי ההתנדבות בישראל, על פי המחקר אשר בוצע על ידי המכון החרדי למחקרי מדיניות עולה תמונת מצב של שיעורי התנדבות גבוהים ביותר בקרב האוכלוסייה החרדית, גבוהים יותר מאשר בקרב בציבור החילוני. מהסקר עולה כ 35 אחוזים מהחרדים עוסקים בפעילות התנדבותית לעומת 22 אחוז במגזר החילוני. אלו הם בהחלט נתונים מעניינים המאירים באור חדש את התפיסות שלנו לגבי הציבור החרדי. אז בואו נשמע עוד על פעילות התנדבותית של חרדים בישראל.

מדוע ישנם פערים כל כך גדולים?

הפערים הגדולים בין שיעורי ההתנדבות בקרב בציבור החרדי לבין ההתנדבות בקרב החילונים מעלים שאלות ודורשים הסבר מדוע ישנם שיעורי התנדבות כל כך גבוהים בקרב הציבור החרדי, ציבור אשר בדרך כלל נתפס כבדלני. בהזדמנות זאת ראוי לציין שמלבד הפערים באחוזי ההשתתפות בפעילות התנדבותית ישנם גם פערים במספר השעות החודשיות אשר מוקדשות לפעילות זו, בקרב בציבור החרדי מקדישים יותר שעות לפעילות התנדבותית.

בקרב הציבור החרדי, גמילות חסדים היא ציווי הלכתי הטומן בחובו מחויבות חברתית. זוהי הרוח מאחורי שיעורי ההתנדבות הגבוהים בקרב הציבור החרדי. יד ביד עם אופי החיים הקהילתי בקרב הציבור החרדי, ישנן פעילויות שונות של עזרה וגמילות חסדים הנערכות באופן התנדבותי.

אך ישנו הסבר נוסף לפער, הסבר הנוסע מתפיסת ההתנדבות בקרב הציבור החרדי. פעולות כמו סיוע לשכן או קרוב משפחה בקרב הציבור החילוני נתפסות כפעילות התנדבותית. אך לא רק ברמת התפיסה האישית, נורמות חברתיות אלו התמסדו בקרב ארגוני סיוע שונים המפעילים מערכי מתנדבים המסייעים בקרב הקהילה: מצוות ביקור חולים, הסעות של חולים לטיפולים, סיוע לקשישים ועוד.

מאפייני ההתנדבות בקרב הציבור החרדי

מרבית מהפעילות ההתנדבותית בקרב הציבור החרדי היא בתחום העזרה לנזקקים. אין זה מפתיע בהתחשב בכך שהמגזר החרדי נחשב לעני ביותר ביותר בקרב האוכלוסייה בישראל. ישנו ריבוי של ארגוני סיוע חרדיים בתחום העזרה לנזקקים והם מפעילים מערכי מתנדבים. יש המתייחסים לזה כאל סוג של ״ביטוח לאומי״ פנימי של החברה החרדית.

ארגוני התנדבות חרדיים

להלן כמה ארגונים התנדבותיים חרדיים מוכרים:

 

יד שרה – ארגון יד שרה הוא ארגון מוכר מאוד המעניק סיוע לבעלי קשיים תפקודיים בכל הגילאים. העזרה שמעניק הארגון יוצאת מגבולות המגזר החרדי ומגיעה אל כל הקשת החברתית. הארגון מפעיל מעל 100 סניפים בכל רחבי הארץ.

זק״א  – בתוקף הנסיבות של המציאות הביטחונית בישראל ארגון זק״א הפך להיות אחד המוכרים ביותר בקרב ארגוני ההתנדבות החרדיים. הארגון מתמקד בזיהוי קורבנות אסון והבאתם לידי קבורה. הוא עובד לצד משטרת ישראל וצוותי מגן דוד אדום.

עזר מציון – עמותה חרדית המסייעת לחולים ומוגבלים ויש בה מערך מתנדבים מרשים של 16,000 איש. העמותה זכתה לפרסים ואותות הוכרה רבים במהלך שנות פעילותה בזכות הסיוע הרב שהעניקה. העמותה ידועה מאוד בזכות מאגר תורמי מח העצם.

חוי ארנפלד – עוזרת למגזר החרדי לרכוש השכלה באופן שלא יפגע באורך החיים שלהם.

לול-הקוסם – מתנדב בכל רחבי הארץ עם מופע הקסמים שלו.

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא