חיפוש

3 דרכים לסיים תביעה כספית בשולחן הדיונים

תביעות כספיות נמנות על התביעות הנפוצות ביותר בעולם המשפטי. למעשה הן מהוות כשמונים אחוז מהתביעות המוגשות לבתי משפט אזרחיים.

ייחודן של תביעות מסוג זה הוא שהכרעת בית המשפט מסתכמת בעניינים כספיים – האם וכמה לשלם לצד הנפגע (בשונה למשל מהדין הפלילי בו בית המשפט משית עונשים על הנתבע).

מאחר ותביעות אלו עוסקות כאמור רק בסוגיות כספיות, ניתן לסיים אותן גם מחוץ לבית המשפט באמצעות עסקה בין שני הצדדים.

במאמר הבא נרחיב מעט על מושג התביעה הכספית ונציג 3 דרכים לסיים אותה בשולחן הדיונים.

 

זמן של מספרים

תביעות כספיות נדונות כאמור בבתי משפט אזרחיים, כאשר סמכות השיפוט מוגדרת לפי המיקום הגיאוגרפי הרלוונטי וסכום התביעה שעל הפרק ( הסמכויות בסדר עולה הם בית משפט לתביעות קטנות, שלום ומחוזי). תביעות כספיות מתרחשות בעקבות מגוון רחב של תרחישים -בין סוגי התביעות הנפוצות ניתן למצוא תביעות סביב הפרת חוזה, תביעות אישיות שמקורן בסכסוכי שכנים, סכסוכי ירושה וכדומה, תביעות עסקיות (למשל עקב אי תשלום חוב, אי קבלת תמורה ועוד) ותביעות בתחום העבודה, אשר מוגשות באופן ספציפי לבית הדין לעבודה.

אף על שהסוגייה המתבררת היא כספית בעיקרה (אין עונש או הכרעת מדיניות אשר עומדים על הפרק) תביעה כספית היא עדיין עניין משפטי לכל דבר אשר דורשת מומחיות, השקעה ומאמץ. על מנת להצליח בתביעה מומלץ מאוד להיעזר בשירותיו של עורך דין תביעה כספית, אשר מתמחה בחלק זה של העולם המשפטי.

 

מכתב שכן נשלח

אחת הדרכים המהירות לסיים תביעה ללא הגעה לבית משפט היא באמצעות מכתב התראה לפני בית משפט. מכתב זה, אשר נשלח לצד הנתבע, כולל בתוכו התראה על הזמנה לבית משפט לתביעה כספית. בנוסף הוא מכיל בתוכו את מהות התביעה, ונימוקים משפטיים להתכנותה (פסיקות קודמות, חוקים רלוונטיים וכו'). מכתב זה הוא צעד מחייב לפני פתיחת הליך משפטי אך הוא עשוי להוות גם את אקורד הסיום במערכה. במידה והוא מנוסח על ידי עורך דין מקצועי הוא עשוי לא פעם לשכנע את הצד הנתבע לוותר על תהליך המשפט המייגע ולהגיע לפשרה כספית מיידית .

 

מגשר על פני מים סוערים

אופציה נוספת היא פנייה לסמכות אשר מקובלת על ידי שני הצדדים, אך אינה משפטית במובן החוקי של המילה. למשל, בורר עסקי או מגשר המכריע בסוגיית התביעה. לרוב פניה לערוץ זה תהיה מהירה יותר ומסורבלת פחות מהערוץ המשפטי, ובנוסף היא עשויה להביא לפשרה המתאימה לשני הצדדים גם יחד.

 

פנים אל מול פנים

כמו כן, ניתן לסיים תביעה כספית על שולחן הדיונים פשוטו כמשמעו. שני הצדדים בליווי עורכי הדין שלהם ישבו יחד למשא ומתן וינסחו עסקה או חוזה המקובל על כולם. באמצעות חוזה זה תוכרע הסוגייה הכספית ותבוטל האפשרות ללכת להליך משפטי סדור.

 

בית משפט

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
ועדת ערר
מהי ועדת ערר?

בהתאם לחוק, כל מוסד חינוכי המחנך יותר מעשרה ילדים מגיל שלוש ומעלה מחויב ברישיון משרד החינוך. רישיון זה ניתן בתחילת שנה, ולמוסדות יש אפשרות לזכות

קרא עוד »