חיפוש

הטרדה מינית באוניברסיטה או במכללה – כיצד לפעול ולמי לפנות?

על פי הסטטיסטיקה, אחת מתוך אחת בקרב הנשים חוות הטרדה מינית בחייהן, ולמרבה הצער – דבר קורה גם במסגרת לימודים אקדמיים, באוניברסיטה ובמכללה. הטרדות מיניות שמתבצעות על ידי גורם סמכותי כמו מרצה, יכולות להיחשב כמקרים של ניצול יחסי מרות. במאמר הבא נסקור מהי הטרדה מינית על פי החוק וכיצד יש לפעול במקרים שכאלו, במסגרת הלימודים האקדמיים.

הטרדה מינית בלימודים יכולה להתבצע במספר רב של דרכים שונות ומגוונות, והדבר בהחלט אינו שכיח – נשים מתמודדות עם הטרדות מיניות גם במסגרת הלימודים האקדמיים שלהן, באוניברסיטה ובמכללה.

במאמר הבא נסביר בדיוק מהי הטרדה מינית על פי ההגדרה בחוק, וכיצד מומלץ לפעול במקרה בו נפלת קורבן להטרדה מינית באוניברסיטה או במכללה, הן מבחינת הגשת תלונה אזרחית במשטרה כנגד הפוגע, והן מבחינה משפטית ובעזרת הייעוץ המשפטי הנכון והנדרש.

 

מהי ההגדרה להטרדה מינית על פי החוק?

על פי החוק למניעת הטרדה מינית שנחקק בשנת 1998, הטרדה מינית יכולה להיחשב כאחת מתוך חמש ההתנהגויות האסורות המפורטות כאן:

  • מעשים מגונים (הנעשים לשם גירוי, ביזוי וסיפוק מיני)
  • הצעות חוזרות ונשנות בעלות אופי מיני, כלפיי אדם אשר הבהיר שאינו מעוניין בהצעות הללו.
  • סחיטה באיומים, הסוחטת אדם לבצע מעשה מיני.
  • התייחסויות חוזרות ונשנות כלפי אדם אשר מתמקדות במיניות שלו, וכאשר האדם הבהיר למטריד שהוא אינו מעוניין בהתייחסות הזו.
  • התייחסות ואמירה משפילה ומבזה המופנית כלפי אדם המתמקדת במיניות שלו.

 

חשוב לציין, כי הצורך להוכיח כי הקורבן הביע חוסר עניין בהתייחסות ובהצעות המיניות שהופנו כלפיו אינו מתקיים במקרים בהם התקיים ניצול יחסי מרות, לרבות במקרים של ניצול יחסי מרות בין מרצה לתלמיד.

 

החוק קובע כי יש וניתן לטפל במקרים של הטרדות מיניות באחת מן הדרכים הבאים

בהיבט הפלילי – הגשת תלונה אזרחית במשטרה כנגד הפוגע.

בהיבט האזרחי – הגשת תלונה אזרחית כנגד הפוגע.

טיפול באוניברסיטה/ מכללה – פנייה לגורמים הרלוונטים בלימודים להמשך טיפול במקרה.

 

כיצד ניתן לפעול לאחר פגיעה מהטרדה מינית?

כפי שציינו, ניתן לפעול במספר מישורים ודרכים במקרה ונפלתן קורבן להטרדה מינית באוניברסיטה או במכללה, כאן תמצאו מידע על הטרדה מינית. עבור מידע נוסף ולקביעת ייעוץ משפטי, אנא בקרו באתר  https://www.dw-law.co.il.

ראשית, הדבר המומלץ הוא לפנות לתחנת המשטרה ולהגיש תלונה פלילית כנגד הפוגע, על מנת למצות עמו את הדין. בנוסף, ניתן להגיש תלונה אזרחית כנגד הפוגע, ולמצות עמו את הדין גם במובן המשפטי – בעזרת עורך דין מנוסה.

למעשה, מומלץ להיוועץ בעורך דין המתמחה במקרים של הטרדות מיניות, מכיוון שהליך משפטי בנידון עלול להיות מורכב ולא פשוט עבור המתלוננת, שכן הוא מביא עמו התמודדויות נפשיות קשות והדבר מצריך הדרכה וייעוץ מאיש מקצוע מנוסה, שהתנסה במקרים כאלו בעבר. בנוסף, אנו ממליצים לפנות לאוניברסיטה או המכללה בה אתם לומדים, להמשך טיפול בתוך המוסד.

אישה בספריה לאחר שעברה הטרדה מינית באוניברסיטה
אישה בספריה לאחר שעברה הטרדה מינית באוניברסיטה
רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
ועדת ערר
מהי ועדת ערר?

בהתאם לחוק, כל מוסד חינוכי המחנך יותר מעשרה ילדים מגיל שלוש ומעלה מחויב ברישיון משרד החינוך. רישיון זה ניתן בתחילת שנה, ולמוסדות יש אפשרות לזכות

קרא עוד »