חיפוש

מהי הפרעה נפשית?

הפרעה נפשית היא שם כללי לקשת רחבה מאוד של תסמינים מסוימים המופיעים אצל אדם ומשפיעים עליו מבחינה רגשית, התנהגותית, קוגניטיבית ולעיתים צירוף של כל אלו יחד. הפרעות נפשיות משקפות תפקוד פסיכולוגי וביולוגי חריג, ומלוות במצוקה נפשית הגורמת להפרעה בתפקוד היומיומי. במקרים מסוימים הפרעה נפשית תהיה קשורה לאירועים מסוימים שחווה האדם, או למצב של לחץ ומצוקה שהוא נמצא בו.

 

כיצד נגרמת הפרעה נפשית?

הפרעות נפשיות יכולות להיגרם מסיבות שונות ופעמים מסוימות עקב צירופי נסיבות. אלה הם הגורמים המרכזיים:

  • גנטיקה: הפרעות נפשיות שכיחות יותר אצל אנשים שבמשפחתם יש אנשים הסובלים מהפרעה נפשית. הפרעות נפשיות עלולות לעבור בגנים, ואירועים מסוימים עלולים לעורר את ההפרעה הנפשית.
  • השפעות בעת ההיריון: קיימות השפעות מסוימות בעת ההיריון שעלולות להעלות את הסיכוי שהעובר יסבול מהפרעה נפשית כשיגדל. למשל, חשיפה של האם ללחצים סביבתיים מוגברים, צריכת אלכוהול או סמים, חשיפה לרעלים, מצבים דלקתיים ועוד – כל אלו יכולים להעלות את הסבירות להתפתחות מחלת נפש אצל העובר.
  • שינוי כימי במוח: ישנם חומרים כימיים הנקראים נוירוטרנסמיטרים הפעילים במערכת העצבים ומוליכים איתותים לחלקים במוח ובגוף. כאשר מתרחשת פגיעה במערכות העצביות המערבות חומרים אלו קיימת הפרעה בתהליכים של מערכת העצבים, דבר העלול לגרום להפרעות נפשיות שונות כגון דיכאון או סכיזופרניה.

 

אלו נסיבות עלולות להגביר את הסיכון להפרעה נפשית?

חשוב לציין כי הפרעה נפשית היא דבר ממנו עלול לסבול כל אדם תחת הנסיבות המתאימות. נסיבות כלכליות, חברתיות או סביבתיות עלולות להגביר את הסיכוי לסבול מהפרעה נפשית.

למשל,  גורמים המביאים לחוסר יציבות, לחץ וחרדה בקרב אדם עלולים להגביר את הסיכוי שלו לסבול מהפרעה נפשית. אם ניקח לדוגמא תנאים סוציו אקונומיים קשים בהם המצוי אדם שעלולים להגביר תחושות חרדה ולחץ וכך גם עלולות להגביר את הסיכוי לסבול מהפרעה נפשית.

בנוסף לא ניתן לנתק את בריאות הנפש מבריאות הגוף. פעמים רבות מצבים נפשיים קשים כגון דיכאון, חרדה ולחץ הם תוצאה של בעיות גופניות ומחלות כגון סרטן או מחלות אחרות המלוות בכאבים כרוניים.

 

כיצד ניתן להתמודד עם הפרעה נפשית?

קריטי להדגיש כי סימפטומים של הפרעות נפשיות רבות עלולים להחמיר כאשר הם לא מטופלים, ולכן במידה ואתם סובלים מהפרעה נפשית או חושבים שיתכן ואתם סובלים מהפרעה נפשית מומלץ מאוד לפנות לעזרה נפשית. אם התהליך של מציאת הטיפול הנכון מרתיע אתכם תוכלו להתחיל בביקור אצל רופא המשפחה. רופא משפחה יכול לסייע במתן אבחון ראשני לבעיה ולהפנות לפסיכולוג או פסיכיאטר.

 

אל תישארו עם זה לבד

אם אתם חושדים שאתם סובלים מהפרעה נפשית או שאחד ממכריכם סובל מהפרעה נפשית אל תישארו עם זה לבד. באתר ראש בריא תוכלו למצוא אינפורמציה עבור מצבים נפשיים שונים, וכן לקבל הפנייה לסיוע מקצועי במידת הצורך. בטלפון אחד תוכלו לקבל שיחת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות.

איש עם מוח מקושקש

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא