חיפוש

מה הוא ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך נועד להסמיך אדם מסוים לקבל החלטות בעניינו של הממנה במידה והוא לא יוכל לקבל החלטות בעתיד. מהלך זה מאפשר קיום רצונו של הפרט על ידי העברה של קבלת ההחלטות לידי האדם עליו הוא הכי סומך. לא ניתן לחתום על המינוי במידה והממנה אינו כשיר ויש לעשות זאת מבעוד מועד. על ייפויי כוח מתמשך בהרחבה במאמר זה.

 

כניסה לתוקף

ייפוי הכוח המתמשך ייכנס לתוקף רק לאחר שהממנה מאבד את יכולתו לקבל החלטות בעניינו. סמכותו של הממונה הינם בהתאם להוראות של הממנה והממונה מחויב ליידע ולשתף את הממנה בשיקוליו עד כמה שניתן. ייפויי כוח מסוג זה מאפשר לקבל החלטות בנוגע למגוון סוגיות לרבות לגבי אופן מילוי צרכיו במהלך היום יום, מעבר למסגרת מגורים וטיפול וכן הלאה.

 

ליווי משפטי

בעת ניסוח מסמך חשוב זה מומלץ להתייעץ עם עורך דין ייפוי כוח מתמשך המתמחה בתחום מורכב זה ולגבש מערכת מובנית של איזונים ובלמים שיסייעו למיופה הכוח לפעול באופן הטוב ביותר עבור הממנה תוך שמירה על כבודו כאדם בעל אוטונומיה. יש לתת את הדעת אילו החלטות יש לקבל בכל הנוגע לניהול רכושו של הממונה לאור מצבו ושימוש ברכוש לשם שיפור איכות חיוו.

הסמכת אדם מוגדר מראש כמיופה כוח באופן אוטומטי ומתמשך מאפשר להימנע מחתימה על ייפוי כוח נוטריוני עבור התקופה בה הממנה עוד כשיר ומסמיך את הממונה לקבל את ההחלטות הבריאותיות והטיפוליות באופן רציף ללא להידרש להליך משפטי של קבלת אפוטרופסות.

 

אפוטרופסות מול ייפוי כוח

ההעדפה של שימוש בייפוי כוח מתמשך על פני מינוי כאפוטרופוס אינה רק בגלל שהדבר פחות מורכב מבחינה משפטית. ייפויי כוח מתמשך מבטא תפיסה מכבדת לגבי טיפול באדם שחווה התדרדרות תפקודית. כך ניתן להמשיך לכבד את האוטונומיה של הממנה, תוך הגנה וכבוד לרצונותיו. מינוי אפוטרופוס הוא לעיתים בלתי נמנע אך נלווית לו אובדן מלא של האוטונומיה.

 

קבלת החלטות בתחומים שונים

ניתן למנות מיופי כוח שונים לתחומים שונים. לדוגמא אדם שמצבו מתחיל להתדרדר עקב מחלה ניוונית ואחד מבניו הינו רופא והאחר איש עסקים, יכול לחתום על ייפוי כוח מתמשך בכל הנוגע לענייני בריאות וטיפול לבן הרופא ואילו את הבן האחר למיופה לניהול הרכוש וכן הלאה. חשוב בעת הכנת ייפוי הכוח להגדיר את מסגרת הפעולות הכלכליות שיורשה המיופה לקבל.

 

אתגר כלכלי המחייב זהירות

חשוב להיזהר בשימוש בכספו ונכסיו של המייפה במהלך הטיפול בצרכיו ולעשות שימוש זהיר ברכושו. חשוב להימנע מזליגה של כספו של המייפה לעבר הוצאות שאינן מרכיב חיוני לטיפול בו. הדבר אינו פשוט לביצוע בעיקר במקרים שבהם מי שמונה למיופה הכוח מכניס את הממנה לתוך ביתו האישי לשם טיפול בו מסביב לשעון.

 

סיכום ייפויי כוח מתמשך

לסיכום הנושא, במאמר זה הסברנו מהו ייפוי כוח מתמשך ולאילו מטרות הוא משמש. סמכויות של מיופה הכוח יכולות להיות רחבות על מנת לאפשר למיופה הכוח לפעול במגוון תחומים וסוגיות רלוונטיות. חשוב עם זאת להגדיר גם מגבלות שחלות על אופן התנהלותו, בדגש על שימוש בכספי המייפה באופן השם את רווחת הממנה במוקד.

עורך דין

 

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
ועדת ערר
מהי ועדת ערר?

בהתאם לחוק, כל מוסד חינוכי המחנך יותר מעשרה ילדים מגיל שלוש ומעלה מחויב ברישיון משרד החינוך. רישיון זה ניתן בתחילת שנה, ולמוסדות יש אפשרות לזכות

קרא עוד »