חיפוש

מה עדיף? עורך דין או בורר?

לא פעם פנייה לבוררות נעשית לאחר שנדונו אלטרנטיבות אחרות כגון משא ומתן ישיר, גישור או תביעה משפטית. על כן שאלת העדיפות של עורך דין מול בורר היא שאלה רלוונטית לגורמים רבים המהווים צד בסכסוך כלשהו. במאמר הבא ננסה לענות על השאלה שבכותרת ונבדוק מי באמת יותר עדיף.

 

האם זאת השאלה הנכונה?

יכול להיות שהשאלה האם בורר עדיף יותר מעורך דין היא לא השאלה הנכונה. זאת משום שהפונקציה שהם ממלאים היא לרוב שונה במהותה. בעוד שעורך הדין מייצג צד כלשהו בסכסוך, הבורר משמש כפוסק בין שני צדדים. בדומה לשופט. מאחר והמושגים השונים בתחום עלולים להיות מעט מבלבלים הגיוני ששאלה כזאת תעלה בקרב רבים. על כן מומלץ להעמיק מעט במושגי הגישור והבוררות באתר – המוסד הישראלי לבוררות עסקית.

מאחר וקשה להקביל בין עורך דין לבורר ולהבין מי מהם עדיף (למי עדיף? במה הוא עדיף? וכיוצא בזה), ננסה לנסח את השאלה מחדש עם שינוי קל: מה עדיף – הליך משפטי או הליך בוררות?

 

לכל שיטה היתרונות שלה

ראשית חשוב לציין שלעדיפות של בוררות מול תביעה משפטית סטנדרטית אין תשובה חלוטה ונכונה. זאת מאחר ואנו לא עוסקים במדעים מדויקים אלא בענייני חיים, ועל כן אי אפשר לתת ציון כולל למתודה אחת לעומת השנייה. עם זאת, אין ספק שלהליך המשפטי יש את יתרונותיו ולבוררות יש את מעלותיה ולפיהם כל אחד יכול לבחור את המתאים לו.

בוררות נעשית רק לאחר שהושגה הסכמה בין שני הצדדים לגבי סמכות הבורר. לאחר מכן הוא רשאי לפסוק לפי ראות עיניו וההחלטה המתקבלת שקולה לפסק דין משפטי. לעניין ההסכמה יש יתרון רב לעומת המערכת המשפטית, בה זהות השופט המכריע בתיק נקבעת על ידי נשיאות בית המשפט, עם או בלי הסכמת הצדדים.

מבחינה כספית קשה להכריע בין האלטרנטיבות, מכיוון שלבורר יש לשלם את שכר הטרחה (שכנראה יהיה גבוה למדי) ואילו לבית משפט יש לשלם אגרה. על כן בשני המקרים ישנן הוצאות כספיות משמעותיות (בנוסף ייתכנו תשלומים על סיוע משפטי, וכן תשלומי שהוטלו במהלך גזר הדין). עם זאת מבחינה בירוקרטית בוררות עדיפה בהרבה, מכיוון שבמסגרתה הדיון קצר באופן משמעותי ו-"נסחב" הרבה פחות בהשוואה לתיק המנוהל במערכת המשפט העמוסה והעייפה.

בנוסף בוררות מתנהלת לרוב בהליך חשאי – עניין שיכול לקסום ללא מעט גורמים אשר מעוניינים להשאיר את הסכסוכים שלהם חבויים מעיני הציבור. תביעה משפטית לעומת זאת מתנהלת לרוב בדלתיים פתוחות, כך שכל דכפין יכול להיות נוכח בה ולהיחשף לתוכנה.

 

לא נוקטים לפני שמבררים

כפי שניתן להבין, שאלת העדיפות היא שאלה חסרת מענה מושלם ולכן יש לבחון כל מקרה לגופו. העדיפות תלויה בסוג הסכסוך, חומרתו והעדפות אישיות של הנפשות הפועלות. בכל מקרה כדאי לחקור כמו שצריך ולשאול לעצתם של גורמים משפטיים בתחום לפני שבוחרים בכל הליך שהוא.

בּוֹרֵר

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
ועדת ערר
מהי ועדת ערר?

בהתאם לחוק, כל מוסד חינוכי המחנך יותר מעשרה ילדים מגיל שלוש ומעלה מחויב ברישיון משרד החינוך. רישיון זה ניתן בתחילת שנה, ולמוסדות יש אפשרות לזכות

קרא עוד »