חיפוש

נהיגה ללא רישיון – מהם העונשים

כאשר נהג בוחר לנהוג ללא רישיון הוא לוקח על עצמו סיכון גדול שהוא לא רק משפטי. ללא רישיון נהיגה אין אישור רשמי שהנהג יודע וכשיר לנהוג. לכן, מדובר בסכנת לבאי הדרך והכביש ושיכולה לעלות בחיי אדם והן מדובר על עבירה תחבורתית משמעותית מאוד.

ישנם הבדלים בין הסיטואציות השונות שבהם אדם נוהג ללא רישיון – סיטואציה ובה לאדם ישנו רישיון נהיגה אך לא שילם את האגרה, מצב ובו לאדם ישנו רישיון בינלאומי שפג תוקף ומצב שבו לאדם לא היה רישיון מלכתחילה.

 

מהי הענישה על נהיגה ללא רישיון?

כפי שאמרתי, ישנן סיטואציות שונות של שבהן אנשים נוהגים ללא רישיון ובהתאם הענישה מוטלת. לכן אפרט את העונשים על המצב השונים – ואת העונשים שהם כוללים ברמה המשפטית.

 

נהיגה ללא רישיון בתוקף

ככל שנוהגים ללא רישיון בתוקף, אך ישנו רישיון במקור, הענישה היא יחסית מקלה, שכן הנהג כן נחשב על ידי המדינה ככשיר לנהוג וככזה המכיר את חוקי התנועה – ולכן הנחת המוצא היא שמדובר בעבירה שנעשתה בתום לב. כמובן שהנסיבות השונות יכולות להחמיר מאוד את העבירה, למשל אם נוהגים עם רישיון פג תוקף בחוסר תום לב מתוך ידיעה שלא יחדשו את הרישיון ללא בדיקה מסוימת (שהסיכויים לעבור אותה יכולים להיות נמוכים).

חומרת העבירה בסיטואציה כזו תלויה בשאלה מתי פג תוקפו של הרישיון – ככל שישנה חריגה קל לרוב ייטו להשית קנס בלבד, בעוד שאם מדובר על חריגה של למעלה מחצי שנה יוגש זימון לבית משפט. המשמעות של זימון לבית משפט הוא שיכולים להיפתח הליכים משפטיים משמעותיים יותר מקנס. ככל שפגות התוקף גדולה משנה יכולים לדרוש גם מעבר מחדש של בחינת התיאוריה או הטסט (בחינת הנהיגה המעשית).

כמו כן, יכולות להיות נסיבות טכניות שמובילות לכך שלא ניתן היה לחדש – נניח רשלנות של פקיד או חידוש בתהליך (שולמה האגרה אך הדבר לא עודכן במערכת) ולכן נוצר מצב ובו פורמלית האדם נוהג ללא רישיון אך בפועל הוא עשה הכל על מנת לחדשו. בנוסף, במידה ומחדשים את הרישיון לאחר שהנהג נתפס – בית המשפט יכול לראות בכך אינדיקציה להתנהגות טובה ולהקטין עוד יותר את העונש.

 

נהיגה ללא רישיון כלל

נהיגה ללא רישיון נהיגה כלל או ללא רישיון מתאים (נניח נהיגה במכונית כאשר ישנו רישיון לאופנוע) היא עבירה מאוד חמורה שיכולה לכלול עונש כספי גבוה, מניעת האפשרות להוציא רישיון ואף מאסר בנסיבות מסוימות. מערכת המשפט תופסת את הסיכון הזה בחומרה רבה מאוד.

בהתאם, במצב ובו האדם שנוהג ללא רישיון נהג על רכב שהתירו לו לנהוג בו, בעוד המתיר ידע שלנהג אין רישיון – האחריות מתגלגלת גם לפתוח של מי שהתיר לאדם ללא רישיון הנהיגה לנהוג ברכב – יש לו גם אחריות על כך. למידע נוסף כנסו https://akrewi.co.il.

נהיגה ללא רישיון

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא