חיפוש

חוב והפטר כתובה (של חתונה)

חוב והפטר כתובה (של חתונה)

 

במסגרת החתונה נערכת כתובה; זוהי התחייבות של הבעל לדאוג למזונות האישה, לפרנס ולכבד את האישה. הכתובה מפרטת סכום כספי אותו הבעל מתחייב לשלם לאישה במקרה שימות או שיגרש אותה. ישנם רבים המתייחסים אל הכתובה כאל אקט מסורתי סמלי ולא כאל מסמך משפטי מחייב. אך האמת היא שעל פי פסיקת בית המשפט הכתובה היא בהחלט מסמך משפטי.

אנשים הנקלעים לחובות שאינם יכולים לצאת מהם זכאים לפנות על הכונס הרשמי ולבקש להיכנס להליך של פשיטת רגל. הליך אשר נועד לספק להם הגנה מפני הנושים אך נועד בשביל להגיע להסדר תשלומים עם הנושים. במהלך ההליך לפעמים בית המשפט מוציא צו הפטר, צו אשר פירושה מחיקה של החובות, חלקית או מלאה. לא ניכנס לשיקולי בית המשפט בעניין מתן צו הפטר אלא ננסה לענות על השאלה האם צו ההפטר תקף גם לגבי ההתחייבויות הכספיות בכתובה?

המקור לספק מתחיל אולי בהסכם המזונות שהוא כידוע אינו כפוף לצו ההפטר, כלומר זהו חוב שאינו בר הפטר. חוב המזונות הוא בהחלט חוב יוצא דופן אשר נובע מנימוקים סוציאליים ומוסריים וקודם בעדיפות על פני החובות לנושים. אך האם דיני הכתובה זהים לדיני המזונות?

אולי יעניין אותך: טור בנושא אמנות חושים וטלפתיה.

נושא זה התגלגל לבתי המשפט במקרה מפורסם בו גרושה תבעה את בעלה לשעבר אשר נמצא בהליך פשיטת רגל וקיבל צו הפטר. האישה נישאה בשנת 1999 והתגרשה בשנת 2007, בשנת 2008 פנתה לבית הדין הרבני בבקשה לקבל את 180,000 השקלים שהובטחו לה על פי הכתובה. בית הדין פסק לטובתה והיא פתחה בהליכי הוצאה לפועל. בשנתת 2011 קיבל בעלה לשעבר צו הפטר על חובותיו. האישה פנתה לבית השפט בבקשה לא להחיל את צו ההפטר על ההתחייבויות הכספיות בכתובה. מהות הטענה הייתה כי ההתחייבויות בכתובה זהות למעמד המשפטי של הזכות למזונות. בסופו של דבר הנושא הגיע לבית המשפט העליון אשר קבע את החלטתו על פי החוק ועל פי כוונת המחוקק.

 

בית המשפט קבע בצורה חד משמעית שצו הפטר, אשר אינו חל על מזונות, בהחלט חל לגבי הכתובה. בין הנימוקים שהביא בית המשפט הוזכר כי קיים שוני מהותי בין ההתחייבויות הכספיות של דמי המזונות לבין חוב הכתובה. בית המשפט רואה בחוב הכתובה כחוב רגיל. הסיבה לכך נמצאת במשפט העברי אשר על פי הפרשנות הסכום אשר נרשם בכתובה נועד על מנת להרתיע את הבעל מלגרש את האישה; הזכות למזונות לעומת זאת נובעת מחובתו המוסרית לדאוג למזונות ילדיו. בסופו של דבר בית המשפט רואה בחוב הכתובה חוב חוזי רגיל ומחיל עליו את דין ההפטר. עיכוב יציאה מהארץ כמו כן, בית המשפט הוסיף כי הכללת חוב הכתובה ברשימת החובות שאינם בעלי הפטר עלולה לעקר תכליתו של הליך פשיטת הרגל.

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא