חיפוש

הטרדה מינית בצבא על ידי קצין בקבע: למי פונים, ומה ניתן לעשות

הטרדה מינית בצבא נחשבת לעבירה חמורה, אך גם מהנפוצות ביותר בצה"ל.

היא נובעת מיחסי המרות, המבנה ההיררכי ותנאי השירות הצה"ליים, אך גם מכוח השהות המשותפת והממושכת בין אנשים שמגיעים מרקע תרבותי וחברתי שונה לגמרי.

למי פונים אם הוטרדתי מינית ומה אפשר לעשות?

 

הטרדה מינית בצבא

הצבא מתקיים כיישות נפרדת בתוך המציאות הישראלית: הוא מכיל חוקים משלו, מערכת היררכית ספציפית ותנאים שאינם חופפים לאלו של החיים האזרחיים. יש חיילים רבים שינצלו את המציאות הזו לטובתם האישית ולכן המערכת הצה"לית נחשבת למקום שבו כמות ההטרדות המיניות גבוהה למדי. זאת למרות שפקודת המטכ"ל אוסרת על פגיעה מינית ושהצבא אכן מחויב לטפל בכל מקרה לגופו.

 

מהי הטרדה מינית?

לפי החוק למניעת הטרדה מינית, קיימות מספר התנהגויות שונות שייחשבו להטרדה:

סחיטה באיומים תוך דרישה לביצוע מעשה בעל אופי מיני, מעשים מגונים, הצעות חוזרות ונשנות בעלות אופי מיני למרות שהנפגע הראה למטריד כי איננו מעוניין בכך, התייחסויות חוזרות המתמקדות במיניות של אדם שהראה כי איננו מעוניין בכך, יחס מבזה או משפיל כלפי אדם ביחס למיניותו או מינו ובנסיבות שבהן אותו אדם יושפל או יבוזה ולא ניתנה הסכמתו לפרסום.

כמו כן, החוק קובע כי כל התנהגות שכזו המופנית לאדם בשירות תוך ניצול יחסי מרות, תיחשב כהטרדה מינית גם מבלי שהמוטרד/ת יצטרכו להבהיר או להראות כי אינם מעוניינים.

חוקים אלו חלים גם על צה"ל ומלבד המשמעות הפלילית והחשיפה לתביעת פיצויים אזרחית, עשוי הגורם המטריד לעמוד על כך לדין בפני בית דין צבאי. במקרים שנחשבים פחות חמורים, יחול דין משמעתי בפני קצין מיוחד שהוסמך לשפוט במקרים אלה.

 

למי לפנות במקרה והוטרדתי?

כיום בצה"ל פועלת יחידה לענייני מגדר (יוהל"ם) ובמסגרתה, בכל יחידה ישנה אחראית לנושא שניתן לפנות אליה. פנייה זו איננה מדווחת למפקדים הישירים (אלא אם החייל עצמו מעוניין להתלונן בפני מפקדו) והיא תועבר למרכז מהו"ת (מרכז התמודדות ותמיכה) הפועל במסגרת הצבאית ומספק הכוונה ותמיכה בנפגעי הטרדה מינית ותקיפה מינית. בנוסף, ניתן לפנות לקב"ן לקבלת סיוע מתאים.

חיילי צה"ל בכל הדרגים רשאים להתלונן ליחידת יוהל"ם גם על הטרדה מינית שהתרחשה מחוץ לצבא, או בתוך המשפחה. ניתן גם לפנות עצמאית למצ"ח או לדרוש מכל גורם שפניתם אליו להעביר את התלונה לטיפולה של המשטרה הצבאית.

 

תביעת פיצויים בגין נכות שנגרמה

אם ההטרדה המינית גרמה לחייל/ת לסבול מנכות כלשהי, לרבות נכות נפשית, באפשרותם לתבוע את משרד הביטחון כך שיוכרו כנכי צה"ל. לחילופין ניתן לתבוע פיצויים מהגורם המטריד תוך הוכחת נזק וקשר סיבתי בינו לבין הפגיעה שהתרחשה.

 

ומה יקרה לגורם המטריד?

הרשעת קצין בקבע בהטרדה מינית מלווה במקרים רבים בהשעיה, הדחה וגם שחרור משירות הקבע, תוך כדי פגיעה בשכרו וזכויותיו.

לייעוץ משפטי מקצועי בנוגע להטרדה מינית שהתרחשה והאפשרות לפתוח בהליכי תביעה לפיצויים היכנסו לאתר עורך הדין דורון ויינרייך בכתובת https://www.dw-law.co.il.

 

ציוד משפטי

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא