חיפוש

באילו מקרים בית המשפט יכול לבטל הליך חדלות פירעון?

בשלב שבו חייב אינו מסוגל להחזיר את החובות שלו לנושים, לא על ידי תשלום כסף נזיל ולא על ידי מכירת נכסים, הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי מתחיל להיות רלוונטי אליו. הליך זה מאפשר לו להסדיר את החובות מול הנושים ולהשתקם מבחינה כלכלית. בית המשפט רשאי לבטל הליך זה בעיצומו. במאמר הבא נסביר באילו מקרים בית משפט יכול לבטל הליך חדלות פירעון.

 

מהו הליך חדלות פירעון?

הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי, הוא הליך משפטי-פיננסי שהחליף את הליך פשיטת רגל, שהיה מוכר עד 2019 בתור ההליך המשפטי הרלוונטי לחייבים שאינם מסוגלים להחזיר את החובות לנושים שלהם. הליך זה רלוונטי לחייב רק כאשר הוא אינו מסוגל להחזיר את החובות שלו. אם שילוב הכסף הנזיל שיש לו, יחד עם שווי הנכסים שברשותו אינו גבוה מספיק להחזרת החובות, הרי שאז ניתן לפתוח בהליך ארוך טווח, של חדלות פירעון ושיקום כלכלי.

 

בית המשפט קובע

את ההליך יכול לפתוח החייב או המייצג אותו מצד אחד, כשמנגד יכולים גם אחד הנושים או המייצג שלו לפתוח בהליך זה. מי שקובע בהליך זה הוא בית המשפט. שופט בית המשפט מעורב בשלבים השונים של ההליך, והוא יקבל את ההחלטות המשמעותיות במסגרת ההליך, שישפיעו על החייב.

 

בקשה לביטול צו

הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי הוא הליך ארוך טווח. לכן, ישנם מקרים המאפשרים הגשת בקשה לביטול צו. ביטול צו חדלות פירעון, מבטל למעשה את הליך חדלות הפירעון שהחייב נמצא בהתחלתו או בעיצומו.

 

ביטול עקב התנהלות החייב

שופט בית המשפט יכול לבטל את הליך חדלות הפירעון בעקבות התנהלות החייב. בסופו של דבר, הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי אמור לסייע לחייב להחזיר את החובות שלו לנושים וכן להשתקם מבחינה כלכלית. אם החייב מתנהל בצורה לא תקינה, אינו משתף פעולה עם התוכנית הכלכלית שהוכנה עבורו ואינו מנסה להחזיר את החובות שלו, בית המשפט יכול להתערב ולבטל את ההליך.

 

ביטול לבקשת הממונה על חדלות פירעון

גם הממונה על חדלות פירעון יכול להגיש בקשה מטעמו לבית המשפט ולהוביל לביטול הצו. הדבר יכול להיעשות מסיבות מגוונות, אך בכל אופן, בית המשפט יהיה קשוב לבקשת הממונה ויבחן אותה בפני עצמה.

 

מי עוד יכול להגיש בקשה לביטול הליך חדלות פירעון?

החוק קובע שכל מי שמרגיש שהליך חדלות הפריעון פוגע בו, יכול להגיש בקשת לביטול צו בטווח זמנים מסוים. לכן, נושים או המייצגים שלהם למשל, שמרגישים שההליך ייפגע ביכולת שלהם לקבל את החוב בחזרה, יכולים להגיש בקשה לביטול הצו.

 

סיוע מעורך דין

בסופו של דבר, מה שעומד לנגד עיניו של השופט הוא החזרת החוב לנושים וכן שיקומו הכלכלי של החייב. סיוע מעורך דין בהליך חדלות פירעון יאפשר לכם לפעול בצורה יעילה יותר למימוש האינטרס שלכם, אל מול בקשות שונות לביטול.

הליך חדלות פירעון

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא