חיפוש

מהם הגורמים שמסתכלים עליהם בהקשר של טרומבופלביטיס?

דלקת ורידים היא תופעה מוכרת אשר יכולה להתדרדר גם למצב של טרומבופלביטיס. על מה מסתכלים כאשר מתגלה התופעה והאם כל המקרים זהים?

 

טרומבופלביטיס

כנראה שאם מעולם לא שמעתם את המילה טרומבופלביטיס היא ודאי נשמעת לכם כמו איזה קללה או מחלה מאוד מסובכת. אחת מהתשובות הללו נכונות, אכן מדובר במחלה! הטרומבופלביטיס היא מעין שלב מתקדם של דלקת ורידים. דלקת ורידים יכולה להיגרם בכל וריד, לא משנה היכן ממוקם. בגלל שהוורידים לא מתפקדים כראוי יכולים להיווצר בתוכם קרישי דם, כלומר התקשות של הדם אשר עלולה למנוע מעבר תקין של דם בווריד. התפתחות מסוג זה מכונה טרומבופלביטיס וגם היא, בדומה לדלקת ורידים פשוטה, יכולה להתפשט בכל וריד בגוף.

 

וריד שטחי או וריד עמוק

על מנת לסווג את החומרה ואת אופן הטיפול בדלקת אחד הגורמים המשפיעים הוא באם מדובר בווריד שטוח או לחילופין בווריד עמוק. המושג עמוק ושטוח מתייחס לרמת העומק של הווריד בגוף, לפי הגדרה זאת, וריד שטוח יהיה הכי קרוב לעור ואילו וריד עמוק יהיה הכי רחוק מהעור שאפשר, כלומר עמוק בתוך הגוף.

 

מיקום הדלקת בגוף

כאמור, דלקת ורידים והתפתחות לטרומבופלביטיס יכולה להתרחש ולהיווצר בכל וריד בגוף לא משנה היכן ממוקם. בגלל מבנה הגוף הטרומבופלביטיס שכיח בעיקר באזור כפות הרגליים ובכללי באזורים התחתונים של הרגליים. באם מדובר ברגליים הטיפול יותר פשוט בשל שכיחות המחלה ואילו באם מדובר בשאר הוורידים בגוף הטיפול מעט מסובך יותר בשל המחסור בניסיון ובמקרים דומים.

 

אורך וסוג הווריד

עוד מאפיין אשר משפיע על הטיפול וגם על חומרת המצב הוא סוג הווריד מה שגם נותן חיווי על אורך הווריד. כאמור, האזור הכי שכיח להיווצרות דלקת ורידים הוא אזור כפות הרגליים, באזור זה עוברים גם ורידים מאוד ארוכים אשר מגיעים אפילו עד המפשעה, באם דלקת הורידים נוצרת בווריד זה, חסימת הווריד כתוצאה מקריש דם הופכת מסוכנת בהרבה בגלל החשיבות של הווריד וההתפשטות שלו בגוף.

 

אירועי רקע

דלקת בוורידים יכולה להיווצר יש מאין, כמו כל מצב רפואי, אך לרוב היא תופיע כתוצאה מניתוח באזור או כתוצאה ממנוחה ממושכת במצב שכיבה, גם כן יכול להיגרם לאחר ניתוח המצריך אשפוז או מנוחה ארוכה. יש כמובן גם הקשר לרמת הקרישיות של הדם ולמחלות אשר גורמות לקרישיות יתר וכמובן, התופעה שכיחה גם בקרב נשים בהריון או לאחר הלידה.

טרומבופלביטיס היא מקרה מתקדם של דלקת ורידים, מצב בו הדלקת גרמה לקרישיות הדם ועל כן קרישים אלו חוסמים לדם את המעבר בוורידים. חשוב להבחין בין מיקום הווריד, הסוג שלו ובהתאם גם אורכו. כמובן שכדאי גם לפענח מה גרם לדלקת ולהחמרה שלה, מקרים של ניתוחים, היריון או מחלות רקע אחרות.

ורידים

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא