חיפוש

מי יכול להיות עורך דין צבאי?

ככלל, עורך דין צבאי רשאי לייצג אדם המשרת בצבא, הן בשירות סדיר, הן בשירות קבע והן בשירות מילואים. עריכת דין בתחום הצבאי מחייבת לימודים מתאימים וכמו כן, התמחות לאחר מכן, שכן, עורך הדין העוסק במשפט הצבאי נדרש לשלוט בחוקים ובתקנות הנוגעות לתחום ובהתאם לכך, לנהל את תיקים משפטיים. ניתן לומר כי קיימים הבדלים בין עריכת דין בחום האזרחי ובין עריכת דין בתחום הצבאי, כאשר המטרה בכך הינה ליצור אבחנה בין השניים.

בעוד שעורך דין אזרחי רשאי לעסוק אך ורק במשפט אזרחי ולייצג אנשים המתאימים להגדרה זו, עורך דין צבאי רשאי לעסוק גם במשפט הצבאי ולייצג גם חיילים, בסוגי שירות שונים. מתפקידו של עורך דין צבאי לייצג חיילים הממלאים את שירותם הצבאי והוא יכול לסייע להם במצבים בהם נמצאו הם חשודים בביצוע עבירות שונות. מלבד סיוע משפטי בתחום הפלילי, עורך דין צבאי יכול לייצג חיילים, גם במצבים בהם הם נמצאים בתהליך של פיטורין משירות הקבע שלהם.

 

חוק השיפוט הצבאי

ב"חוק שיפוט צבאי" הכוונה למערכת הכוללת חוקים החלים על כל חייל שמשרת בצבא, הן בשירות סדיר והן בשירות קבוע וכן, על כל חייל המשרת במילואים. במידה וקצין, המשרת בצבא, ממלא תפקיד שיפוטי, חלה עליו החובה להכיר את החוקים והכללים שבמסדרת השיפוט הצבאי.

יש לציין, כי חלק ניכר מהסעיפים והחוקים הנכללים בשיפוט הצבאי – חופפים לאלה החלים בשיפוט האזרחי, אך יחד עם זאת, ישנם סעיפים ו/או חוקים הכלולים בשיפוט הצבאי ובהתאם לכך, מחייבים את החיילים המשרתים בצה"ל בלבד ואינם קיימים כלל בשיפוט האזרחי.

 

עורך דין צבאי

ההגדרה של "עורך דין צבאי" מתייחסת לאדם שיים לימודי משפטים (בישראל) ולאחר מכן, קיבל הסמכה כעורך דין בישראל. מסלול זה דומה ברובו למסלול שאותו נדרש לעבור כל עורך דין המעוניין לקבל הסמכה בתחום עריכת הדין, אם כי, אדם המעוניין לעסוק גם במשפט הצבאי (ולא רק במשפט האזרחי), מחויב לעבור התמחות גם במשפט הצבאי. מאחר ומערכת המשפט האזרחי נבדלת ממערכת המשפט הצבאי, להתמחות בתחום השיפוט הצבאי ישנה חשיבות מכרעת.

מסיבה זו, במידה ואדם הוסמך לעסוק בעריכת דין, אך לא עבר התמחות בעריכת דין בתחום הצבאי, לא יוכל לעסוק בעריכת דין בתחום הצבאי. באתר חטיבה 14 תוכלו לקבל מידע נוסף אודות עורך דין צבאי ובנוסף, לקבל ייעוץ מעורך דין מומחה בנושאים הקשורים לדיני צבא.

 

לסיכום

עורך דין צבאי מתמחה בדיני המשפט הצבאי ומתוקף תפקידו, עוסק הוא בייצוג של חיילים, בשירות סדיר או קבוע. ייצוג של עורך דין צבאי מטרתו להגן על החיילים (ועל אנשים המשרתים באופן מסוים בצה"ל) ולסייע עבורם בפתרון מצבים בהם הם נמצאו חשודים בביצוע עבירות פליליות ובנוסף, בפתרון סוגיות אחרות הקשורות לשירותם הצבאי.

עורך דין חותם על טופס

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא